۱۳۹۱ خرداد ۲۱, یکشنبه

تاریخچه مسابقات بین المللی المپیاد ریاضی


سابقه تاریخی مسابقات ریاضی به زمانی  باز می گردد كه مسابقات ریاضی دانش آموزی در كشور مجارستان آغاز شد و پس از آن رفته رفته، كشورهای دیگر به منظور تشویق و ترغیب دانش آموزان به فراگیری ریاضیات به برگزاری مسابقات ریاضی دست زدند تا این كه در سال 1959 میلادی كشور رومانی به ابتكار برگزاری اولین المپیاد بین المللی ریاضی دست زد، در اولین المپیاد فقط 6 كشور حضور داشتند ولی به مرور كشورهای بیشتری به المپیاد پیوستند.سال 1959 میلادی (1338 هجری شمسی) بخارست پایتخت كشور رومانی میزبان 6 كشور اروپای شرقی (بلوك شرق) به عنوان نخستین برگزار كننده المپیاد ریاضی بود. كشورهای مجارستان, چكسلواكی, لهستان, اتحاد جماهیر شوروی, بلغارستان و آلمان شرقی با مجموع 52 دانش آموز در این دوره از مسابقات شركت كردند. چهار سال بعد كشور یوگسلاوی و در سال بعد از آن مغولستان به این مسابقات پیوستند. در سال 1965 میلادی فنلاند نخستین كشور اروپای غربی بود كه به این مسابقات ملحق شد. در سال 1967 میلادی كشورهای انگلستان, سوئد, فرانسه و ایتالیا, در سال 1969 كشورهای باژیك و اتریش, در سال 1974 آمریكا و در سال 1977 الجزایر (به عنوان اولین كشور مسلمان) به عضویت این مسابقات درآمدند. در سال 1987 جمهوری اسلامی ایران برای اولین بار در بیست و هشتمین دوره المپیاد ریاضی كه در كشور كوبا برگزار شد شركت نمود. هدف اولیه مسابقات, تشویق جوانان به مطالعه ریاضی و كشف استعدادهای درخشان دانش آموزان است (ناگفته نماند كه تا قبل از فروریزی نظام سوسیالیستی در كشورهای بلوك شرق, این مسابقات, صحنه نوعی رقابت بین بلوك شرق و غرب نیز بوده است). كشورهای بلوك شرق بصورت حرفه ای با المپیاد برخورد داشته اند, لیكن پس از تغییر نظامهای سیاسی در این كشورها, امروزه جنبه علمی بیشتر مورد توجه است. سابقه تاریخی مسابقات ریاضی به 1984 میلادی باز می گردد كه مسابقات ریاضی دانش آموزی در كشور مجارستان آغاز شد و پس از آن رفته رفته، كشورهای دیگر به منظور تشویق و ترغیب دانش آموزان به فراگیری ریاضیات به برگزاری مسابقات ریاضی دست زدند تا این كه در سال 1959 میلادی كشور رومانی به ابتكار برگزاری اولین المپیاد بین المللی ریاضی دست زد، در اولین المپیاد فقط 6 كشور حضور داشتند ولی به مرور كشورهای بیشتری به المپیاد پیوستند. به طوری كه در حال حاضر بیش از 80 كشور با تیمهایی متشكل از 6 دانش آموز دبیرستانی در المپیاد شركت می كنند، و المپیاد بین المللی راضی معتبرترین مسابقه بین المللی ریاضی دانش آموزی است.مسابقات دانش آموزی ریاضی در كشور ما نیز جایگاه ویژه ای یافته است. اولین مسابقه ریاضی دانش آموزی در فروردین 1262 بین دانش آموزان برگزیده ستاسر كشور برگزار شد و برای اولین بار در سال 1366 تیمی به المپیاد بین المللی ریاضی اعزام شد، توفیق تیمهای اعزامی در المپیاد بین المللی ریاضی موجب رونق این مسابقات و علاقه مندی دانش آموزان زیادی به به شركت در المپیاد ملی ریاضی شده است، این امر نوعی آموزش غیر رسمی بسیار ارزنده را بین دانش آموزان كشور ما رایح كرده است كه دستاوردهای بسیار ارزنده ای در تقویت بنیه علمی و ایحاد روحیه دانشوری به همراه داشته است، روحیه ای كه نوید بخش آینده است.

تاریخچه المپیاد ریاضی در ایران
مسابقات ریاضی در كشور ما نیز جایگاه ویژه ای یافته است.اولین مسابقه دانش آموزی در فروردین 1362 بین دانش آموزان برگزیده سرتاسر كشور بر گزار شد. و در سال 1366 تیم شش نفره ایران به سرپرستی آقای دكتر محمدعلی نجفی استاد دانشگاه صنعتی شریف (وزیر سابق آموزش و پرورش) در هاوانا پایتخت كوبا برای نختسین بار در این المپیاد ریاضی جهانی شركت كردند. در این مسابقات كه با حضور 42 كشور و 243 دانش آموز از سراسر جهان برگزار می شد, ایران با كسب یك مدال برنز توسط آقای علی اصغر خانبان, به مقام بیست و ششم دست یافت. این نتیجه با توجه با اولین حضور ایران در مسابقات بسیار عالی و دور از انتظار بود. با موفقیت ایران در این مسابقات برای اولین بار كمیته ای به عنوان كمیته برگزاری مسابقات ریاضی كشور از اساتید دانشگاه, كارشناسان دفتر برنامه ریزی و تالیف كتب درسی وزارت آموزش و پرورش و دبیران كارآزموده ریاضی تشكیل شد كه مسئولیت برنامه‌ریزی, طراحی سئوال, برگزاری مسابقات و تشكیل اردوی آمادگی دانش آموزان را بعهده گرفت.توفیق تیمهای اعزامی درالمپیاد بین المللی ریاضی موجب رونق این مسابقات و علاقه مندی دانش آموزان زیادی به به شركت در المپیاد ملی ریاضی شده است، این امر نوعی آموزش غیر رسمی بسیار ارزنده را بین دانش آموزان كشور ما رایح كرده است كه دستاوردهای بسیار ارزنده ای در تقویت بنیه علمی و ایحاد روحیه دانشوری به همراه داشته است، روحیه ای كه نوید بخش آینده است.
چگونگی برگزاری مسابقات المپیاد بین المللی ریاضی بعد از مراسم افتتاحیه با حضور مقامات فرهنگی كشور برگزار كننده, سرپرستان و دانش آموزان, مسابقات آغاز می گردد. مسابقات عمدتاً طی 2 روز و با طرح 3 مسأله در هر روز به مدت 5 تا 6 ساعت برگزار می شود. قبل از برگزاری امتحان, مسائل به رویت هیاتهای سرپرستی رسیده و آنها نیز نظرات خود را اظهار می دارند. ترجمه صورت مسائل به عهده سرپرستان و تصحیح اوراق به عهده مصححینی از بین كشورهای برگزار كننده تعیین می شوند, و در نهایت با بحث و بررسی بر روی پاسخ مسائل توسط هیات ژوری و سرپرستان هر تیم, امتیاز شركت كنندگان مشخص می شود. در مراسم اختتامیه اعلام رتبه‌ها به ترتیب از انتها تا ابتدای جدول و متناسب با تعداد مدالهای طلا, نقره و برنز دریافتی شركت كنندگان صورت می‌گیرد. ارتباط هیاتهای علمی (سرپرستان) با یكدیگر و تماسهای بعدی آنان و انتقال تجربیات و آشنایی دانش آموزان با یكدیگر, خارج از هرگونه دسته بندیهای سیاسی و تقسیمات جغرافیایی از ثمرات خوب این گردهمایی هاست. در پایان مراسم, كشور میزبان سال بعد, از كلیه شركت كنندگان رسماً دعوت بعمل می آورد. مرسوم است هر كشور كه خواستار شركت و اعزام تیم ملی ریاضی خود به اینگونه مسابقات است می بایست در سال اول تنها اقدام به اعزام ناظر به این مسابقات بنماید. به كشورهایی كه طی چند دوره شركت مرتباً كمترین امتیاز را كسب كنند اختطار داده می شود. اجرای بازدیدهای دسته جمعی و برنامه های تفریحی – هنری از دیگر اموری است كه در پایان این نوع مسابقات مرسوم است.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر